Mijn Tin Lizzie
model T Pickup Truck - Bouwjaar 27 augustus 1926 - 11:55.
Model 1927
Laatst geüpdate:
28-12-2021
Bouwjaar: 1926 27 augustus ca 11.55 uur
(vrijdag)
Modeljaar: 1927 (zie hieronder)
Originele naamvoering: Ford Model T Runabout with
Pickup Body
Aangekocht door: United States Post Office in West
Plains, Missouri
Vin: 14177960
Motor: inline 4 cilinder 177 cubic inches 20pk-2900cc
Versnellingsbak: 2 versnellingen 1 hoog 1 laag
Ontsteking: Magneet
Start: Krukas slinger en 6 volt batterij start
Rem: Achterrem
Bediening: 3 voetpedalen - remhandel -
ontstekingshevel - gashevel
Uitvoering: zwart - Blauw (post office kleur)
Fabrieks
extra uitvoering:
Spaakwielen
Bumpers
Ruckstell achter as voor 2 extra gieringen
Reservewiel drager
Aermore exhaust whistle
(stoomfluit)
* 1e eigenaar United States Post Office
(eind 1926)
* Gebruikt voor het transporteren van
pakketjes en post
* Originele kleur Post Office Blauw met
zwarte schermen
* Over gegaan naar ene A.B. Cochran (jaar
onbekend) welke de auto vermoedelijk zilver spoot
* Verkocht op een veiling in de late jaren
van 1960 aan Bob Edmunds
* Vanwege huwelijks problemen vrij snel
weer verkocht via een veiling aan Bill Tabor medio eind
1960 voor $ 225,00
* Bill Tabor restaureerde de pick-up naar
originele staat, vond de originele blauwe kleur onder de
reeds zilver gespoten wagen.
* De pick-up is bijzonder origineel en heeft nog
de zeldzame vulplaten tussen de body en de pick-up bak
(alleen de 1927 modellen).
* Auto verkeerd in uitmuntende conditie
Voetnoot: Gezien de conditie
van de auto zal deze niet lang en uitvoerig zijn
gebruikt door het Post ambt, de wagen is nimmer
misbruikt of zwaar belast, gezien zijn zeer
originele en goede conditie.
Model en fiscaal jaar van de Ford loopt van 1 augustus tot 31 juli, m.a.w.
deze geproduceerde Ford uit augustus 1926 is dus model
1927.
Hieronder een factuur van een Model T Pickup volgens mij van
11 juni 1926, motor nummer 13776496, ca 90 dagen ouder..
extra optie een spedometer
Eigenaar
sinds: 14-12-2017
Deze Ford Pickup werd nieuw gekocht door de United
States Post Office, medio 1927, gebruikt in de post
distributie in West Plains, Missouri.
De kleur blauw was de officiële kleur van de
postauto's.
Na de posttijd werd de auto gereden door ene A.B.
Cochran.
Welke de Pickup eind jaren 1960 verkocht aan Bob
Edmunds, vlak daarna gekocht Bill Tabor voor de
prijs van $ 255,00 en reed daarmee naar huis.
Bill restaureerde de Pickup en vond de originele
blauwe Post office kleur onder de inmiddels metalic zilver
gekleurde wagen.
De Pickup is buitengewoon origineel, verkeerd in
originele zeer goede conditie en heeft nog steeds de
zeldzame vul panelen tussen de pickup bak en de
kuip. (alleen in 1927...)
Uiteindelijk verkocht Bill na ca 50 jaar de auto aan
het Museum.
Vorige eigenaar:
St Louis Car Museum St. Louis MO
U.S.
Aankomst in Nederland: 25-02-2018
Kenteken RDW Nederland: 21-03-2018 (te laat.......lees
hier hoe en wat)
Kenteken: BE-89-89 (27-03-2018)
Doel: Rijden
Vertrek St
Louis: 28-12-2017 >>>>>>>>
Gesloten aanhanger naar haven
Aankomst in Nederland: 25-02-2018
1926 Ford Model T
Roadster Pickup - Model 1927
Nicely
restored 1926 Ford Model T Roadster Pickup. Rare running
board spare wheel carrier. Ruxtel two speed rear end. Large
Aermore exhaust whistle. Most desirable of the Model T Ford
Roadster Pickups.
On
April 25, 1925, Ford Motor Company introduced their first
factory- produced pickup truck. This new model was
officially called the Ford Model T Runabout with Pickup Body
and was priced at $281.00 F.O.B. Detroit. The new Ford
pickup was essentially roadster-or runabout-with an all
steel bed that had a wood floor and an opening tailgate.
In
1926, Ford redesigned the Model T for the last time. This
redesign included changes to the cowl, body, hood, fenders,
and running boards. There were also changes made to the
headlights, which were now mounted on the front fenders, and
for the first time, the Model T had an opening door on the
left side. For the first time since early 1914, colors were
available in addition to optional wire wheels.
1927
was the last year Ford would produce the Model T. At the end
of the model year, Ford had produced some 28,142 Model T
Runabouts with Pickup Body trucks. Today, collectors refer
to this model as a roadster pickup-a logical name as these
trucks were built using roadster bodies and have a folding
convertible top.
This
1926 Model T Ford Roadster Pickup is an extremely sharp
vehicle that was completely restored. It has been
mechanically and cosmetically maintained since the frame-off
restoration was completed. It is in excellent overall
condition inside and out. This vehicle has a VIN/engine
number of 14177960, indicating it was one of the last Model
T Fords built.
Unlike
most Model Ts that are typically bare when it comes to
options, this 1926 roadster pickup has several desirable
period and factory accessories. This example is equipped
with a desirable Ruckstell, two-speed rear end. The
Ruckstell rear end gives the car four, forward speeds as
opposed to the standard two speeds. It is also equipped with
the optional wire wheels and includes a rare, factory
supplied, running board spare tire carrier that was only
available on the 1926 and 1927 roadster pickups. Other
options include front and rear bumpers, a moto-meter with a
dog bone radiator cap, a hand operated windshield wiper, a
plated radiator shell and a large, Aermore exhaust whistle.
The
body, fenders, hood and pickup bed are in excellent overall
condition. They are all original, Henry Ford, steel parts.
The doors fit the body properly and close easily. The
fenders are just as straight on the bottom as they are on
the top. The hood aligns properly with the radiator shell
and cowl. The pickup bed has straight sides. Inside, the bed
has the proper cargo slats and battery cover.
The
dark blue and black paint is in excellent condition and
shows hardly any wear. The minimal interior has been
properly restored using the correct black pleated and
buttoned upholstery as originally supplied. The folding top
assembly is in excellent condition as well.
Under
the hood, the famous 177 cubic inch/20 horsepower Model T
engine is extremely clean and presentable. The car has its
original six-volt electrical system as well as the original
four coil and timer ignition system. The car starts easily
and runs well. The two-speed, Model T planetary transmission
shifts quietly; the brakes and steering are responsive. The
two-speed Ruckstell rear end shifts easily. The five wire
wheels are in excellent condition and have been fitted with
newer, black wall tires.
Tin Lizzie wordt afgeleverd op "De
Overbeek" het landgoed waar ik woon.
De Pick-Up gelost en even
kijken of we er wat muziek uit kunnen krijgen d.d.
05-03-2018.
Tin Lizzie loopt als een zonnetje
........ echter alleen op batterij... en niet op de
Magneto, dat willen we graag compleet hebben, dus de
zoektocht naar het probleem kan beginnen. d.d.
07-03-2018.
Op het internet is hier erg veel van
te vinden, ik vond hoe je zelf met een lampje een
zeer eenvoudige test kunt doen, 12 volt lamp in een
houder en op de uitgang van de magneet klemmen (de
auto heeft een 6 volt batterij maar de magneet geeft
6-30 volt) dan starten en kijken of het lampje gaat
branden.
Bij stationair ca 6 volt (dus lampje moet slap
branden) half 15 volt en volgas 30 volt (lampje moet
doorbranden).
Hoe simpel kan het zijn....
Helaas... de lamp bleef uit, zouden
de magneten, die op het vliegwiel gemonteerd zitten kappot
zijn, omdat te repareren moet de motor eruit, kon
het me niet voorstellen met deze zo origineel en
mooi lopende Pick-Up.
Dan maar eerst even de connector eruit halen en deze
testen (het laatste onderdeel tussen de ontsteking
en de magneet, foto links).
Oorzaak gevonden, de connector is verkeer
gemonteerd, de blauwe issolatie ring zat aan de
binnenkant ipv aan de buitenkant onder de koperen
aandrukring.
Hierdoor functioneerde de issolator niet en liep de
opgewekte stroom rechtstreeks naar de massa.
Probleem verholpen de connector (magneto
Post) gemonteerd, olie leiding gemonteerd (via deze
connector wordt ook het voorste lager van de motor
gesmeerd ) en nu maar weer eens testen.
Voila!!!! hij doet het en loopt als
een zonnetje op de Mangeto.
Maar hoe zit het nu met die Magneto.
Uitleg:
Alle T Fords gebouwd van 1908-1927 hebben dezelfde
motor en hetzelfde ontsteking,s systeem.
De auto werkt op batterij en op de Magneet, dit
zorgt ervoor dat de auto altijd loopt ook als de
batterij geheel dood is (net als je grasmaaier).
In die tijd was de kwaliteit van de batterij niet
erg hoog en was deze opzet zeer gunstig.
Om de batterij te sparen en hem de gelegenheid te
geven rustig op te laden na een start, schakel je
de auto als deze loopt over op de magneet.
De spanning loopt dan niet via de accu naar de
Coilbox maar vanaf de magneet naar de Coilbox. De
mageten zitten op het vliegwiel.
Coilbox?
Ja op de achtergrond van de bovenstaande foto zie
je een zwart kastje, daar zitten de Coils in,
feitelijk een bobine en contact punt in één.
Op de linker foto nog duidelijker.
Elke bougie heeft zijn eigen Coil en dus zijn eigen
ontsteking.
Volgens mij claimt Mercedes anno 2018 dat zij dit
systeem onlangs hebben bedacht en toepassen in hun
nieuwe motoren..... maar schijn bedriegt.
Dit systeem gebruikt Henry Ford al in 1908 en
wellicht nog eerder.
Hieronder zie je een video waarin
ik een koude start doe, zo ongeveer ging iedereen 's
morgens onderweg met z,n Tin Lizzie
Als de Ford goed is afgesteld lukt
het om de motor te starten alleen al met het
verzetten van de ontsteking (bij warme motor)
Dus zonder startmotor zonder slinger, de motor slaat
spontaan aan.
Voor de duidelijkheid, de ontsteking verstel je bij
deze auto met de hand, tegenwoordig wordt dat
elektronisch geregeld.
Een kort ritje met Tin Lizzie door
het Landgoed in ZW -
of
hier in kleur.
De zitting ziet er zeer gaaf uit,
echter er is één veerstang die eigenwijs door het
doek heensteekt, verder zit het metalen frame aan de
voorzijde langs het jute waardoor het ook het doek
raakt.
Het skai leer (origineel gebruikt toen der tijd) zal
dit niet lang uithouden.
Oplossing:
De zitting los maken, het frame richten, veestang
goedzetten, extra stof toevoegen tussen de stalen
binnenkant en de stof zodat metaal en skai elkaar
niet raken.
Het ziet er allemaal weer heel strak uit.
RDW
keuring op woensdag 21 maart 2018
Hier het relaas, een film en
uitleg, wat ging er mis en wat ging er goed...... we
waren te laat, benzine opperdepop maar.....
Vriendelijke keurmeester, met humor welke alles al
had uitgezocht, in goede samenwerking naam -
bouwjaar - en ontheffingen uitgezocht.
Chapou RDW.
Teer in mijn Ruckstell
achteras, deze olie zit er vermoedelijk reeds 90
jaar in, wat daaraan te doen.
Op de website van MTFA (American Ford T Club) opende
ik het volgende forum
Ruckstell Rear End
Hieronder een kleine weergave wat ik in de achteras
vond.
Hmm.... de achteras is
in slechtere conditie dan ik had verwacht, de teer
die ik vond is W600 olie, ook wel gebruikt in de
originele achterassen, echter dit is een Ruckstell
en daar hoort 85-W140 olie in.
De achteras was versleten
en beschadigd, door de dikke olie hoor je er niets
van maar wil je dagelijks rijden en ook wat verder
dan moet dat in orde zijn, verder, de pennen voor de
lagerplaten waren gebroken en er waren wat verdere
problemen.
In de onderstaande video laat ik zien wat te doen,
hoe ziet zo,n as er van binnen uit en hoe de
problemen op te lossen.